Czas pracy kierowców – odpowiedzi na 5 najczęściej zadawanych pytań
Co znajdziesz w tym artykule?
Czas pracy kierowców to temat, który nieustannie budzi wątpliwości w branży transportowej. Zarówno kierowcy, jak i właściciele firm transportowych często zastanawiają się, jak prawidłowo interpretować przepisy, aby uniknąć kar i zapewnić bezpieczeństwo na drogach. Oto zestawienie pięciu najczęściej zadawanych pytań dotyczących czasu pracy kierowców wraz z wyjaśnieniami.
Jeśli masz jakieś inne pytania- zadzwoń
Czy czas oczekiwania na załadunek lub rozładunek liczy się do czasu pracy?
Tak, czas oczekiwania na załadunek lub rozładunek zalicza się do czasu pracy, ale może być zakwalifikowany jako „czas dyspozycyjności”. Czas dyspozycyjności oznacza, że kierowca jest w gotowości do podjęcia działań, ale nie wykonuje aktywnej pracy. Taki czas nie liczy się do limitu czasu jazdy, ale wciąż wlicza się do ogólnego czasu pracy.
Jakie są tygodniowe i dwutygodniowe limity czasu prowadzenia pojazdu?
Tygodniowy limit czasu prowadzenia pojazdu wynosi 56 godzin, a w ciągu dwóch kolejnych tygodni – 90 godzin.
Na co zwrócić uwagę?
Częste błędy wynikają z nadmiernego wykorzystywania czasu jazdy w jednym tygodniu, co utrudnia realizację zadań w kolejnym. Harmonogramy muszą być elastyczne i dostosowane do obostrzeń przepisów np. jeśli kierowca w pierwszym tygodniu jeździł przez 56 godzin. W kolejnym tygodniu może prowadzić tylko przez 34 godziny, aby nie naruszyć łącznego limitu 90 godzin. Porównujemy dwa kolejne tygodnie to znaczy, że porównując 1 i 2 tydzień w kolejnym zestawieniu bierzemy pod uwagę 2 i 3 tydzień.
Co zrobić w przypadku braku możliwości zakończenia odpoczynku w wyznaczonym miejscu (np. brak parkingu)?
W takiej sytuacji kierowca może kontynuować jazdę do najbliższego dostępnego miejsca postojowego, ale:
- Musi zapisać na wydruku z tachografu przyczynę naruszenia przepisów – na podstawie art. 12/561/WE/2006
- Powinien minimalizować czas jazdy ponad limit.
Przekroczenie czasu jazdy w takich okolicznościach jest dopuszczalne, ale wymaga odpowiedniego uzasadnienia. Może ono brzmieć:
„Art. 12/561/2006
Dla zapewnienia bezpieczeństwa ładunku w celu dotarcia do miejsca postoju wydłużyłem czas jazdy z powodu braku miejsc na parkingu / objazdu na drodze nr… ”
Pod wyjaśnieniem obowiązkowo musi znaleźć się podpis kierowcy. Wydruk należy mieć w pojeździe przez 28 dni od stycznia 2025 r. przez 56 dni.
Jak wygląda kwestia odpoczynków dziennych i tygodniowych?
- Odpoczynek dzienny: Kierowca musi odpoczywać minimum 11 godzin w ciągu doby. Czas ten można skrócić do 9 godzin maksymalnie trzy razy między dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.
- Odpoczynek tygodniowy: W każdym tygodniu kierowca musi odbyć odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin. W wyjątkowych sytuacjach można go skrócić do 24 godzin, Ważne, aby ich stosowanie było zgodne z przepisami, a rekompensata odbywała się w jednej części przed upływem trzeciego tygodnia.
Pakiet mobilności pozwalana wykonanie dwóch skróceń pod rząd poza państwem siedziby, jeżeli kierowca wykonuje międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy. Sumę skróceń oraz odpowiedni odpoczynek dzienny należy odbyć do końca trzeciego tygodnia przed rozpoczęciem regularnego odpoczynku 45h w Polsce (państwie siedziby).
Czy kierowca może pracować więcej niż 13 godzin w ciągu dnia, jeśli wykonuje inne czynności niż jazda?
Kierowca nie może przekroczyć maksymalnego czasu pracy w ciągu jednej doby, nawet jeśli część jego obowiązków to inne czynności (np. załadunek czy przygotowanie dokumentów). Maksymalnie czas pracy kierowcy może zostać wydłużony do 15 godzin, ale w tym musi zawierać się czas jazdy (który wynosi 9 godzin z możliwością wydłużenia 2 razy w tygodniu do 10h), inne obowiązki i przerwy. Poza tym kierowca musi mieć przynajmniej 11 godzin odpoczynku dziennie (lub 9 godzin przy skróconym odpoczynku).
W przypadku pracy w porze nocnej kierowca może pracować maksymalnie 10 godzin (jazda + inne czynności).