Generic selectors
Tylko dokładne wyniki
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Post Type Selectors
post
page
  1. Trans Expert
  2. Blog
  3. Czas pracy kierowców w...

Czas pracy kierowców w krajach UE – jakie różnice warto znać?

Czas pracy kierowców w krajach europejskich 

Czas pracy kierowców w krajach UE jest ściśle regulowany przepisami, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz ochronę zdrowia kierowców. Główne różnice wynikają z interpretacji i wdrażania unijnych regulacji w poszczególnych krajach członkowskich. Poniżej przedstawiam kluczowe aspekty oraz różnice, które warto znać:

 

     Podstawowe przepisy unijne dotyczące czasu pracy kierowców:

  • Czas jazdy dzienny: maksymalnie 9 godzin dziennie, może być przedłużony do 10 godzin dwa razy w tygodniu.
  • Czas jazdy tygodniowy: maksymalnie 56 godzin, w ciągu dwóch kolejnych tygodni łączny czas jazdy nie może przekroczyć 90 godzin.
  • Przerwy w trakcie jazdy: po 4,5 godziny jazdy kierowca musi zrobić przerwę co najmniej 45 minut,
  • przerwa może być podzielona na dwa odcinki: 15 minut i 30 minut.
  • Czas odpoczynku dzienny: regularny odpoczynek: co najmniej 11 godzin bądź dzielony 3 + 9, możliwość skrócenia do 9 godzin maksymalnie trzy razy między dwoma tygodniowymi odpoczynkami.
  • Czas odpoczynku tygodniowy: regularny: co najmniej 45 godzin, możliwość skrócenia do 24 godzin, z obowiązkiem rekompensaty.

 

     Różnice w implementacji w poszczególnych krajach UE:

  • Dodatkowe regulacje krajowe: niektóre kraje, jak Francja czy Niemcy, wprowadzają surowsze kontrole czasu pracy i odpoczynku, możliwe są dodatkowe wymogi dotyczące ewidencji czasu pracy, zwłaszcza dla przewozów kabotażowych.
  • Strefy z ograniczeniami jazdy: w Niemczech i Austrii w określonych godzinach obowiązują zakazy jazdy ciężarówek w weekendy i święta, Francja ma szczegółowe regulacje dotyczące zakazu jazdy w weekendy oraz na drogach w pobliżu dużych miast.
  • Kontrole i kary: obowiązkowe używanie tachografów do rejestracji czasu pracy, sankcje za naruszenie przepisów mogą się różnić w zależności od kraju, w Niemczech i Francji kontrole są szczególnie częste i rygorystyczne, w krajach południowej Europy (np. Włochy, Hiszpania) kary za naruszenia są wysokie, ale kontrole bywają mniej przewidywalne.
  • Odpoczynek w kabinie: Francja, Belgia i Niemcy szczególnie egzekwują zakaz spędzania tygodniowego regularnego odpoczynku w kabinie pojazdu, co wymaga od kierowców korzystania z miejsc noclegowych poza pojazdem.
  • Wynagrodzenie i czas pracy: różnice mogą wynikać z przepisów o płacy minimalnej dla kierowców pracujących w transporcie międzynarodowym, kraje UE wymagają zgłaszania pracowników delegowanych.

 

Zmiany wynikające z Pakietu Mobilności 

Pakiet Mobilności to zestaw przepisów Unii Europejskiej mających na celu uregulowanie sektora transportu drogowego w Europie. Obejmuje zmiany w zasadach dotyczących czasu pracy kierowców, odpoczynku, delegowania pracowników oraz dostępu do rynku transportowego, aby zapewnić uczciwą konkurencję i poprawę warunków pracy. Wprowadzony w kilku etapach, ma także na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i ograniczenie nadużyć związanych z transportem międzynarodowym.

 

od 20 sierpnia 2020r

Pierwszy zestaw przepisów prawnych wprowadzanych w ramach Pakietu Mobilności zaczął obowiązywać od 20 sierpnia 2020 roku. Na ich podstawie obowiązują nowe reguły dotyczące:

  • obowiązkowych powrotów kierowcy do bazy lub miejsca zamieszkania co 4 tygodnie,
  • zakazu odbierania regularnych, tygodniowych odpoczynków w kabinie pojazdu,
  • konieczności przerwania odpoczynków tygodniowych skróconych oraz regularnych na promie lub w pociągu,
  • możliwości przedłużenia czasu jazdy przy powrocie do bazy,
  • wymogów dotyczących dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych pod rząd,
  • nowych operacji wprowadzanych w tachografie (m.in. określenie miejsca rozpoczęcia i zakończenia pracy).

 

od 2 lutego 2022r

Natomiast od 2 lutego 2022 roku w ramach Pakietu Mobilności wprowadzono kolejne zmiany, tym razem te dotyczące wynagradzania kierowców zawodowych. Od tamtej pory, kierowcy muszą otrzymywać wynagrodzenie adekwatne do kraju, w którym wykonują usługę. Wyłączone zostały przewozy dwustronne oraz tranzytowe. Poza tym wprowadzono między innymi:

  • nowy obowiązek na kierowców, konieczność wprowadzania do tachografu kodu państwa, do którego właśnie wjechali,
  • konieczność zgłoszenia delegowanego kierowcy w europejskim systemie IMI,
  • ograniczenia przy przewozach kabotażowych,
  • obowiązek uzyskania licencji w przypadku pojazdów od 2,5 do 3,5 tony biorących udział w międzynarodowym przewozie zarobkowym.

 

od 31 grudnia 2024r 

Od 31 grudnia 2024 roku zmianie ulegnie okres, za który mogą w trakcie kontroli drogowej skontrolować inspektorzy. Zamiast 28 dni poprzedzających będzie to 56 dni poprzedzających.

 

Choć unijne przepisy wprowadzają wiele jednolitych zasad, różnice krajowe w interpretacji i stosowaniu regulacji mogą wpływać na pracę kierowców i przewoźników. Kluczowe jest zrozumienie lokalnych przepisów dotyczących okresów objętych zakazem prowadzenia pojazdu, wynagrodzeń, kabotażu oraz sankcji w krajach, w których kierowcy realizują przewozy.

 

Jeśli chcesz uniknąć problemów z rozliczaniem czasu pracy kierowców i upewnić się, że Twoja firma przestrzega wszystkich obowiązujących przepisów, skorzystaj z naszych usług!  Trans Expert oferuje profesjonalne wsparcie w zakresie rozliczania czasu pracy kierowców oraz doradztwa w obszarze przepisów transportowych. Skontaktuj się z nami już dziś i zapewnij swojej firmie bezpieczeństwo oraz zgodność z regulacjami.

Aktualności

Zapisz się do NEWSLETTERA