Dobra reputacja w transporcie: ryzyko utraty i konsekwencje
Co znajdziesz w tym artykule?
Co znajdziesz w tym artykule?
Co to jest dobra reputacja w transporcie?
Dobra reputacja to pojęcie prawne. Dobra reputacja w transporcie jest niezbędna do prowadzenia działalności jako przewoźnik drogowy. W trakcie ubiegania się o pozwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, sprawdzana jest dobra reputacja kandydata. Wymaga się dołączenia do wniosku zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego, potwierdzającego brak przestępstw w dziedzinach określonych w art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia (WE) nr 1071/2009. Dokument ten powinien dotyczyć:
- członka zarządu osoby prawnej,
- osoby zarządzającej spółką jawną, komandytową lub komandytowo-akcyjną,
- osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą,
- osoby odpowiedzialnej za zarządzanie transportem lub upoważnionej do wykonywania tych zadań na podstawie umowy w imieniu przedsiębiorcy.
Dobra reputacja oznacza, że przedsiębiorca transportowy lub osoba zarządzająca transportem spełnia wymagania dotyczące niekaralności za pewne określone przestępstwa umyślne.
W jaki sposób można utracić dobrą reputację?
Rodzaje naruszeń
Dobra reputacja przewoźnika drogowego możne zostać utracona w skutek naruszeń przepisów prawa za które odpowiada przewoźnik. Naruszenia można podzielić na 3 kategorie w zależności od stopnia rangi naruszenia.
Utrata dobrej reputacji jest poważnym zagrożeniem dla firm transportowych. Aby zrozumieć, jak ocenia się dobrą reputację, warto zapoznać się z procesem przeliczania naruszeń.
- Poważne Naruszenie (PN) – Pojedyncze poważne naruszenie to wykroczenie, które może prowadzić do wszczęcia oceny dobrej reputacji, gdy jest ich odpowiednio dużo. Przykładem takiego naruszenia jest chociażby jazda od 30-90 min za długo bez obowiązującej przerwy.
- Bardzo Poważne Naruszenie (BPN) – Jest bardziej surowe i trzy takie naruszenia są równoważne jednemu bardzo poważnemu naruszeniu. W tym przypadku postępowanie to jest inicjowane na podstawie ich częstotliwości. Czyli istotne istotne jest, czy naruszenie jest popełniane jednorazowo czy też wielokrotnie. Do tego typu naruszeń zaliczamy m.in. brakujący znacznik kraju w tachografie, czy też nieaktualne szkolenia okresowe kierowców.
- Najpoważniejsze Naruszenia (NN) – Najpoważniejsze naruszenia stanowią największe zagrożenie dla przewoźnika. Niestety jedno takie naruszenie możne doprowadzić do utraty dobrej reputacji. Nie ma bezpośredniego przelicznika na PN lub BPN. W tej kategorii mieszczą się m.in takie wykroczenia jak wykonywanie przewozów bez ważnej licencji transportowej, czy też brak ważnych badań technicznych pojazdów oraz kalibracji.
Ranga naruszeń
Przeliczenia rangi naruszeń są następujące:
- 3 PN na kierowcę w ciągu roku = 1 BPN
- 3 BPN na kierowcę w ciągu roku = ocena dobrej reputacji
I tak trzy poważne naruszenia (PN) popełnione przez jednego kierowcę w ciągu roku są równe jednemu bardzo poważnemu naruszeniu (BPN).
Natomiast trzy bardzo poważne naruszenia (BPN) popełnione przez jednego kierowcę w ciągu roku prowadzą do wszczęcia postępowania oceny dobrej reputacji.
Utrata dobrej reputacji jest poważnym zagrożeniem dla firm transportowych wiąże się z utratą licencji transportowej. A tym samym przewoźnik nie może realizować zgodnie z prawem transportu zarobkowego. Aby zrozumieć, jak ocenia się dobrą reputację, warto zapoznać się z procesem przeliczania naruszeń.
Przeliczanie naruszeń jest ważnym elementem w określaniu ryzyka utraty dobrej reputacji. Wzór na określenie współczynnika oceny dobrej reputacji (W) wygląda następująco:
gdzie: W=(PN+3⋅BPN)/n
- W — współczynnik oceny ryzyka utraty dobrej reputacji (średnia liczba naruszeń w przeliczeniu na rok),
- N — ilość zatrudnionych kierowców,
- PNP — ilość poważnych naruszeń popełnionych w kontrolowanym okresie,
- BPN — ilość bardzo poważnych naruszeń popełnionych w kontrolowanym okresie.
Jeśli współczynnik W będzie równy 3 lub większy, uruchomi to ocenę utraty dobrej reputacji.
Czy utrata wymogu dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego może spowodować cofnięcie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego?
Niestety tak… Utrata dobrej reputacji może mieć poważne konsekwencje dla przedsiębiorstw transportowych. Zgodnie z art. 15a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, wielokrotne popełnianie poważnych naruszeń może prowadzić do:
- Wszczęcia procedury cofnięcia licencji wspólnotowej/ zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego – Jeśli firma regularnie łamie przepisy, może stracić uprawnienia do prowadzenia działalności transportowej na terenie UE.
- Zawieszenia wydawania dodatkowych wypisów z licencji wspólnotowej – Nowe uprawnienia mogą być wstrzymane, co ograniczy możliwość rozwoju firmy. A tym samym brak możliwości uzyskania nowego wypisu w przypadku zwiększenia floty.
Jak zmniejszyć ryzyko utraty dobrej reputacji ?
Utrata dobrej reputacji przewoźnika w firmie transportowej to duży problem. Istnieją czynności, które pozwalają zmniejszyć ryzyko utraty dobrej reputacji. Co należy zrobić?
- Monitorować Zmiany w Przepisach – Bycie na bieżąco ze zmianami w regulacjach prawnych pozwala uniknąć nieświadomego łamania prawa.
- Kontrolować Kierowców – Regularne sprawdzanie działalności kierowców i ich zgodności z przepisami może zapobiec popełnianiu naruszeń.
- Wdrażać Programy Szkoleniowe – Szkolenia z zakresu przepisów ruchu drogowego i odpowiedzialności kierowców mogą zwiększyć świadomość i zmniejszyć ryzyko naruszeń.
- Prowadzić kalendarz badań technicznych pojazdów oraz terminów kalibracji pojazdów
Utrata dobrej reputacji jest terminowa. Istnieje możliwość jej odzyskania poprzez zastosowanie środków rehabilitacyjnych. Środki rehabilitacyjne są wymienione w Ustawie o transporcie drogowym (art. 7e) w odwołaniu art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009.
Co jeśli zostanie wszczęte postepowanie?
Samo wszczęcie postępowania przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) nie wiąże się z automatycznymi sankcjami. W trakcie kontroli analizowane są różnorodne aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Warto aktywnie działać podczas kontroli, wprowadzając i dokumentując „Plan Restrukturyzacji”. Plan ten, mający na celu zapobieganie przyszłym naruszeniom. Powinien być opracowany w kontekście istniejących naruszeń, które spowodowały utratę dobrej reputacji przewoźnika.
Zapraszamy do przeczytania naszego drugiego artykułu o tej tematyce „Wszystko co powinieneś wiedzieć o dobrej reputacji”.
Natomiast, jeżeli potrzebujesz pomocy przy odwołaniu- skontaktuj się z nami.