Jak analizować i intepretować dane z tachografu?
Co znajdziesz w tym artykule?
Czym jest Tachograf
Tachograf jest jednym z najistotniejszych elementów, jeżeli chodzi o codzienność w pracy zawodowej kierowcy. Jest to urządzenie, które rejestruje kluczowe dane związane z aktywnościami kierowców, przebytą drogę oraz prędkość. Nieprawidłowa obsługa bądź też nadużycia mogą wiązać się z bardzo wysokimi karami zarówno dla pracodawcy, jak i dla kierowcy. Kontrolerzy w trakcie kontroli są w stanie zażądać danych ze strony kierowcy (m.in. wydruków) dla celów analizy czasu pracy, ewentualnych odstępstw od normy oraz wszelkich innych zapisów rejestrowanych przez tachograf.
Tachografy inteligentne drugiej generacji
Aktualnie zbliża się ostateczny termin, jeżeli chodzi o konieczność posiadania w pojeździe tachografów inteligentnych drugiej generacji. Dotyczy to pojazdów ciężarowych o DMC ponad 3,5 t oraz autobusów wykonujących przewozy międzynarodowe. Czas na wymianę tachografu dla pojazdów zarejestrowanych sprzed drugiej połowy 2019 roku jest do końca bieżącego roku, natomiast pojazdy młodsze będą musiały być zaopatrzone najpóźniej do 18 sierpnia 2025 roku.
Zapraszamy na usługę: Wymiana tachografu
Wydruk z tachografu
Wydruk z tachografu to dokument rejestrujący aktywności kierowcy oraz parametry związane z danym tachografem. W zależności od rodzaju wydruku może on zawierać kluczowe informacje, takie jak:
- czas pracy kierowcy, a więc okresy jazdy, przerw, odpoczynku i innej pracy,
- prędkość pojazdu,
- przebytą odległość,
- lokalizacja pojazdu w momencie przekroczenia granicy,
- zdarzenia i nieprawidłowości związane z tachografem oraz wiele innych
Rodzaje wydruków
Spośród najważniejszych wydruków możemy natomiast wymienić:
- dzienny (24h) z karty kierowcy,
- dzienny (24h) z przyrządu rejestrującego,
- zdarzenia i usterki z karty kierowcy,
- zdarzenia i usterki z przyrządu rejestrującego,
- przekroczenia prędkości,
- dane techniczne.
Jak powinien wyglądać opis na wydruku
W przypadku sytuacji wyjątkowych, takich jak przekroczenie dopuszczalnego czasu jazdy z przyczyn niezależnych od kierowcy (np. korki, wypadki, brak miejsc parkingowych) bądź konieczność przestawienia pojazdu w trakcie trwającej pauzy, konieczne jest sporządzenie odpowiedniego wydruku i opisanie go na odwrocie wydruku z tachografu. Opis ten powinien zawierać:
- datę, czas i miejsce zdarzenia,
- dokładny powód naruszenia np. „Przekroczenie czasu jazdy zgodnie z art. 12/561/2006 WE z powodu braku dostępnych miejsc parkingowych”,
- podpis kierowcy.
Powołanie się na art. 12 rozporządzenia 561/2006 WE jest istotne, gdyż umożliwia odstępstwo od standardowych przepisów w sytuacjach wyjątkowych, pod warunkiem że nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu i pozwala na dotarcie do odpowiedniego miejsca postoju. Należy pamiętać o tym, aby taki wydruk i opis zrobić możliwie jak najprędzej po dopuszczeniu się naruszenia, ewentualnie tuż przed jego wystąpieniem, o ile to możliwe. Prawidłowe opisanie wydruku z tachografu w takich sytuacjach może pomóc uniknąć kar podczas kontroli drogowej. Ważne jest, aby opis był szczegółowy i precyzyjny, odzwierciedlając rzeczywiste okoliczności zdarzenia.
Brak karty w tachografie
W przypadku zgubienia bądź usterki karty kierowca także powinien sporządzić wydruk z tachografu zarówno w momencie rozpoczęcia trasy, jak i w momencie jej zakończenia. Na rewersie takich wydruków powinien znaleźć się opis wyjaśniający przyczynę poruszania się bez zalogowanej karty. Podobnie ma się rzecz, gdy ma miejsce usterka tachografu, w trakcie której karta jest automatycznie wylogowywana przez urządzenie. Z taką różnicą, iż należy wówczas możliwie jak najszybciej udać się na serwis w celu zdiagnozowania i wyeliminowania problemu. Jeżeli takie zdarzenie ma miejsce w trakcie wykonywania przewozu drogowego, to do czasu zjechania na serwis bądź na bazę kierowca także powinien posiłkować się wydrukami.
Jaki czas należy przechowywać wydruki
Wydruki z tachografu należy przechowywać w kabinie pojazdu przez co najmniej 28 dni, zaś od 31 grudnia bieżącego roku przez 56 dni i okazywać je na żądanie uprawnionych służb kontrolnych. Po tym okresie wydruki powinny trafić do pracodawcy i być przechowywane na wypadek ewentualnej kontroli w siedzibie firmy. Przypominamy, że okres 56 dni ma związek ze zmianami przepisów, dlatego też już niedługo kontrola drogowa z przestrzegania czasu pracy kierowców będzie mogła objąć wspomniany, dwukrotnie dłuższy zakres.