Generic selectors
Tylko dokładne wyniki
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Post Type Selectors
post
page
  1. Trans Expert
  2. Blog
  3. Jak obliczać wynagrodzenia kierowców...

Jak obliczać wynagrodzenia kierowców pracujących w transporcie międzynarodowym?

Obliczanie płacy kierowcy w transporcie międzynarodowym jest złożonym procesem. Uwzględnia wiele czynników, w tym różnice stawek płac w poszczególnych krajach, dodatki oraz specyficzne regulacje dotyczące pracy za granicą.

 

Płaca zagraniczna w Unii Europejskiej

Jest to kwota brutto, którą należy dopłacić kierowcy za pracę wykonaną za granicą. Oto kluczowe informacje dotyczące jej naliczania i wypłacania:

  1. Kwota brutto: Płaca zagraniczna jest kwotą brutto. Powinna być dopłacona kierowcy jako uzupełnienie do wynagrodzenia za pracę wykonywaną w krajach UE.
  2. Uwzględnienie na liście płac. Kwota powinna być uwzględniona na liście płac. Podlega oskładkowaniu tak jak inne składniki wynagrodzenia. Oznacza to, że jest traktowana jak normalna część wynagrodzenia i odprowadzane są od niej składki na ubezpieczenia społeczne oraz podatki.
  3. Zawiera składnik polskiego wynagrodzenia: Kwota płacy zagranicznej zawiera już składnik polskiego wynagrodzenia. Oznacza to, że obliczając płacę zagraniczną, bierze się pod uwagę już wypłacone wynagrodzenie krajowe i ewentualnie dopłaca różnicę do wymaganego poziomu wynagrodzenia zagranicznego.
  4. Termin wypłaty.  Czas na wypłatę wyrównania płacy zagranicznej jest do końca kolejnego miesiąca, w którym kierowca pracował.  Na przykład, za pracę wykonaną w styczniu, płaca zagraniczna powinna być wypłacona oraz uwzględniona na liście płac do końca lutego.

płace minimalne - pakiet mobilności

Lista operacji kabotażowych i cross-trade

Do obliczenia wynagrodzenia zagranicznego, tzw. płacy zagranicznej, niezbędna jest dokładna lista operacji kabotażowych lub cros-trade, czyli transportu pomiędzy krajami trzecimi. Operacje te odgrywają kluczową rolę, gdyż na ich podstawie ustala się stawki płacowe kierowców.

Gdy kierowca realizuje operacje:

  1. Kabotażowe – przewóz towarów lub pasażerów wyłącznie na terenie jednego kraju, wykonywany przez przewoźnika zarejestrowanego w innym kraju.
  2. Cross-trade – przewóz towarów lub pasażerów między dwoma krajami, wykonywany przez przewoźnika zarejestrowanego w kraju trzecim, gdzie załadunek i rozładunek następuje z pominięciem kraju macierzystego.

Nowymi regulacjami Pakietu Mobilności nie są:

  • Tranzyty – przejazdy przez terytorium danego kraju bez załadunku lub rozładunku.
  • Przejazdy bilateralne (dwustronne) – transport międzynarodowy do lub z Polski wraz z maksymalnie dwoma dodatkowymi załadunkami/rozładunkami.

 

Wyrównanie do minimalnej krajowej w danym kraju

Podstawą obliczeń jest wyrównanie polskiego wynagrodzenia kierowców do minimalnej krajowej obowiązującej w kraju, w którym odbywa się operacja transportowa. Jeśli stawki zagraniczne są przybliżonej do polskiej, jak na przykład w krajach Europy Południowej (Czechy, Słowacja, Węgry, Grecja, Bułgaria, Rumunia), zazwyczaj nie ma wymaganej dopłaty. Polskie wynagrodzenie jest wystarczające do pokrycia wartości wynagrodzenia jakie otrzymaliby kierowcy za granicą.

 

Dodatki specjalne w niektórych krajach

W niektórych krajach, takich jak Szwecja, mogą obowiązywać dodatkowe procentowe dodatki za lata pracy w danej firmie w Polsce. W Belgii natomiast kierowcy mogą otrzymać dodatki za niekomfortowe warunki pracy, co należy uwzględnić przy obliczeniach wynagrodzenia.

 

Wyjątki dotyczące płacy zagranicznej

Wyjątkiem od ogólnego rozumienia płacy zagranicznej są kraje takie jak Norwegia i Zjednoczone Królestwo, ponieważ obowiązują tam specjalne stawki tylko dla odcinków kabotażowych. Dla prawidłowego obliczenia wynagrodzenia niezbędne są szczegółowe rozpiski załadunków i rozładunków w poszczególnych krajach.

 

Zapraszamy do skorzystania z naszej usługi rozliczania czasu pracy kierowców, gdzie wyliczamy m.in. Płace zagraniczne. 

Aktualności

Zapisz się do NEWSLETTERA