Generic selectors
Tylko dokładne wyniki
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Post Type Selectors
post
page
  1. Trans Expert
  2. Blog
  3. Nowe tachografy SMART 2,...

Nowe tachografy SMART 2, a karty G2V1

    

 

Karta kierowcy G2V2

Przypominamy, że od 21 sierpnia 2023 roku, PWPW wprowadził na rynek nowe karty do tachografów cyfrowych. Karty G2V2, mimo że wyglądają identycznie jak poprzednie wersje G2V1, posiadają około 85% więcej pamięci. Dzięki tej większej pamięci, nowe karty G2V2 mogą rejestrować znacznie więcej danych . Co więcej, umożliwiają one automatyczne zapisywanie przekroczeń granic, eliminując konieczność ręcznego wprowadzania tych informacji przez kierowcę. 

Nowe funkcjonalności kart G2V2 są zgodne z regulacjami europejskimi. Ze względu na automatyczne rejestrowanie większej ilości danych, okres przechowywania danych aktywności kierowcy został wydłużony do 56 dni. 

Starsze karty G2V1 są kompatybilne zarówno z nowymi, jak i starszymi tachografami. Obecnie nie ma obowiązku wymiany kart G2V1 na G2V2.

Więcej informacji na temat nowych kart do tachografów cyfrowych można przeczytać w naszym artykule ” Nowa karta kierowcy do tachografu G2V2.”

 

Nowe tachografy G2V2, a obowiązek rejestrowania przekroczeń granic

Po pojawieniu się najnowszych tachografów cyfrowych inteligentnych G2V2 powszechnym problemem u kierowców jest kwestia rejestrowania przekroczeń granic. Nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę, że położenie pojazdu jest faktycznie zapisywane w  momencie przekroczenia granicy. Przy czym tylko i wyłącznie w pamięci urządzenia rejestrującego. Warunkiem zapisu w pamięci karty kierowcy jest posiadanie jej najnowszej wersji czyli karty G2V2. Jeżeli kierowca jest w taką zaopatrzony, to przekroczenie granic zarejestruje się i w pamięci urządzenia  i w pamięci karty.

W związku z powyższym zaleca się, aby kierowcy nie posiadający najnowszej karty G2V2– do czasu aż jej nie wyrobią – nadal ręcznie wprowadzali symbol kraju podczas przekraczania granicy. Tak jak miało to miejsce w ostatnich latach. Zważywszy na to, iż karta kierowcy jest wydawana na okres 5 lat, większa część kierowców w transporcie międzynarodowym jeszcze przed długi czas będzie musiała się stosować do powyższych wytycznych.

 

Brak zarejestrowania przekroczenia granicy, a kontrola na drodze

Uwaga: Kierowca prowadzący pojazd zaopatrzony w tachograf G2V2, w przypadku gdy kierowca ten nie posiada karty kierowcy G2V2, ani też ręcznie nie wprowadza kodu kraju w momencie przekroczenia granicy – nie powinien zostać z tego tytułu ukarany przez ITD w wypadku ew. kontroli na drodze. Sam fakt, że tachograf inteligentny generacji 2 zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia 165/2014 ma obowiązek automatycznie rejestrować pozycję za każdym razem, kiedy pojazd przekracza granicę państwa członkowskiego jest wystarczający.

rejestr granic

 

Poprawność danych, a rozliczenie czasu pracy kierowców

Warto jednak wyczulić kierowców na kontynowanie samodzielnego wprowadzania kodu podczas wjazdu na terytorium innego kraju. Dzięki temu przy rozliczaniu czasu pracy kierowców unikniemy komplikacji dotyczących wyliczania wirtualnej diety, a także płacy zagranicznej w wyniku oddelegowania kierowcy.

Nie od dziś wiadomo, że to głównie pobranie danych z karty kierowcy jest kluczowe dla celów liczenia comiesięcznego wynagrodzenia. Dlatego też prawidłowe rozliczenie zależy w dużej mierze od tego w jakiej formie te dane zostały zapisane. Będzie to miało także niebagatelny wpływ podczas kontroli zagranicznych organów za pośrednictwem portalu IMI. Wymagają one do kontroli nie tylko m.in. listów przewozowych CMR, ale także analizują zapisy z tachografu. Na tej podstawie organy kontrolujące ocenią wiarygodność rozliczenia z tytułu oddelegowania do pracy na terytorium państwa, którego dotyczy kontrola.

 

Aktualności

Zapisz się do NEWSLETTERA