Generic selectors
Tylko dokładne wyniki
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Post Type Selectors
post
page
  1. Trans Expert
  2. Aktualności
  3. Odstępstwa podczas realizowania przewozów...

Odstępstwa podczas realizowania przewozów bilateralnych

Zgodnie z dyrektywą 2020/1057, począwszy od dnia 21 sierpnia 2023 roku, tylko i wyłącznie kierowcy prowadzący pojazdy wyposażone w tachograf inteligentny drugiej wersji (G2v2) mogą wykonywać odstępstwa przy przewozach dwustronnych (bilateralnych). Dla przypomnienia, przewóz bilateralny jest przewozem międzynarodowym i odbywa się z państwa, gdzie znajduje się siedziba przedsiębiorstwa do innego, docelowego państwa, a także w odwrotnym kierunku – z innego państwa do państwa siedziby.

Pierwsze z możliwych odstępstw polega na dodatkowej jednej czynności załadunku bądź rozładunku w państwach członkowskich bądź w państwach trzecich, przez które akurat kierowca przejeżdża. Jest to tzw. zasada 1 + 1.

Drugie z odstępstw może wystąpić tylko i wyłącznie, gdy nie zdecydowaliśmy się na żadną dodatkową operację podczas przewozu z państwa z siedzibą do państwa innego, docelowego. Wówczas podczas drogi powrotnej możemy sobie pozwolić na maksymalnie 2 dodatkowe czynności załadunku lub też rozładunku. Jest to tzw. zasada 0 + 2.

W obu przypadkach warunkiem bezwzględnym jest, aby tą dodatkową operacją był przerzut z jednego kraju do drugiego (załadunek i rozładunek w jednym kraju nie wchodzi w grę), a także posiadanie najnowszej wersji tachografu !!!

 

Zasada 1 + 1, a więc 1 operacja na wyjeździe + 1 operacja na powrocie

tabela

Przykład operacji na wyjeździe

 

W drodze powrotnej można wykorzystać kolejną tego rodzaju operację. Wracając z towarem z Francji do Polski kierowca może dla przykładu podjąć dodatkowy ładunek w Austrii, który rozładuje na Słowacji, a następnie wróci do kraju w celu zakończenia przewozu dwustronnego (rozładunek towaru z Francji).

 

Zasada 0+2, a więc 2 operacje na powrocie

TABELA

 

Posiadanie nowych tachografów pozwoli Państwu nie tylko legalnie wykonywać przewozy na terenie Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii, lecz także da szansę na obniżenie wynagrodzenia dla kierowców z tytułu płacy zagranicznej. Oczywiście mowa tutaj o firmach wykonujących przewozy dwustronne (bilateralne) z odstępstwami (dodatkowymi operacjami typu cross-trade podczas trwania przewozów dwustronnych). Bardzo istotnym jest także fakt, aby kierowcy na czas trwania przewozu korzystali z nowo dostępnych funkcji w tachografie. Chodzi o  „załadunek” oraz „rozładunek”. Wprowadzenie określonej czynności będzie wiązać się nie tylko z zarejestrowaniem przez tachograf dokładnej lokalizacji oraz godziny, kiedy to nastąpiło, ale przede wszystkim ułatwi rozliczenie kierowcy pod kątem pracy poza granicami kraju.

Aktualności

Zapisz się do NEWSLETTERA