Przekazujemy oficjalne stanowisko KAS.

W piśmie wysłanym do Pana Adama Abramowicz Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw można przeczytać, że „kontrole prawidłowości uiszczania opłat w początkowym okresie działania systemu e-TOLL, które od 1 października będą przeprowadzane przez Inspektorów GITD oraz Służbę Celno-Skarbową, będę odbywać się w oparciu przede wszystkim o działania prewencyjne, których podstawowym elementem będzie pouczanie, a nie karanie uczestnika realizowanego przewozu. Tym samym w sprawach, dla których ustawa przewiduje nakładanie mandatów na kierujących, stosowane będą pouczenia”. Pełna treść listu dostępna jest poniżej:

E-TOLL STANOWISKO KAS z 30.09.2021 PDF

Powyższe podejście będzie stosowane pod warunkiem, że firma będzie miała założone konto w systemie e-TOLL. Dlatego zalecamy, aby:

– założyć konto w systemie e-TOLL,

– zasilić konto,

– dodać pojazdy i połączyć je z urządzeniami (w przypadku braku urządzeń pobrać na telefonie kierowcy aplikację mobilną),

– aktywować urządzenia.

Od końca września można zaobserwować tzw. choroby wieku dziecięcego systemu e-TOLL. Po zalogowaniu się do IKK m.in. nie widać historii przejazdów drogami płatnymi, z salda konta nie pobiera się opłata lub opłata pobierana jest tylko za niektóre odcinki, z dużym opóźnieniem księgują się wpłaty wykonywane przelewem tradycyjnym.

Jeśli urządzenie działa poprawnie, to informacje do KAS są przekazywane, a błędy leżą po stronie systemu e-TOLL. Dopiero w przypadku awarii urządzenia GPS użytkownik powinien opłacić przejazd bez przekazywania danych do systemu i kontynuować go bez działającego urządzenia po zadeklarowaniu trasy przejazdu. Można dokonać tego w IKK w zakładce „Uzupełnij przejazd”.

 

Źródło:

https://etoll.gov.pl/