Aktualizacje przepisów dotyczących tachografów w 2024 roku: Co się zmienia?
Co znajdziesz w tym artykule?
Rok 2024 przyniósł istotne zmiany w przepisach dotyczących tachografów, szczególnie w kontekście wdrożenia inteligentnych tachografów drugiej generacji (G2V2). Nowe regulacje mają na celu usprawnienie monitorowania czasu pracy kierowców oraz dostosowanie do unijnych wymogów, w tym Pakietu Mobilności.
Wprowadzenie inteligentnych tachografów drugiej generacji (G2V2)
Jednym z najważniejszych elementów jest obowiązkowa wymiana tachografów na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) w pojazdach powyżej 3,5 tony DMC. G2V2 oferują zaawansowane funkcje, takie jak automatyczne rejestrowanie przekroczeń granic, co eliminuje konieczność ręcznego wprowadzania tej informacji przez kierowcę. W praktyce oznacza to, że kierowcy przewożący towary międzynarodowe nie muszą już zatrzymywać się na granicach, aby ręcznie zmieniać kraj w tachografie, co oszczędza czas.
Nowości:
ITS z technologią Bluetooth umożliwia bezprzewodową komunikację z zewnętrznymi systemami transportowymi.
Rozbudowa interfejsu ITS obejmuje możliwość rejestracji i przesyłania danych w czasie rzeczywistym oraz ręcznego wprowadzania danych.
Zwiększona pojemność pamięci kart pozwala na przechowywanie informacji z ostatnich 56 dni.
Automatyzacja rejestrowania przekroczeń granic państwowych eliminuje potrzebę ręcznego wpisywania kodów krajów oraz zatrzymywania pojazdu.
Rejestracji załadunku i rozładunku automatycznie zapisuje lokalizację, co poprawia śledzenie i zarządzanie logistyką towarów.
System lokalizacji GNSS dodaje do funkcji tachografu dodatkowe zabezpieczenia, zapewniając dokładniejsze i bezpieczniejsze określanie pozycji pojazdu.
Rejestrowanie załadunków i rozładunków
Tachografy G2V2 pozwalają na rejestrowanie informacji o załadunkach i rozładunkach bezpośrednio w urządzeniu. Funkcja ta jest szczególnie przydatna w przypadku przewozów międzynarodowych. Tachograf po manualnym wpisie zapisuje dane dotyczące załadunku i rozładunku towarów.
Zdalna komunikacja z organami kontrolnymi
Nowe tachografy G2V2 oferują również możliwość zdalnej komunikacji z organami kontrolnymi. Służby mogą uzyskać dostęp do danych tachografu bez konieczności zatrzymywania pojazdu na długotrwałe kontrole. Przyspiesza to procesy kontrolne i zmniejsza zakłócenia w pracy kierowcy. Rozporządzenie (UE) 165/2014 określa, że jeżeli pojazd, którego dane zostały odczytane zdalnie nie został zatrzymany do szczegółowej kontroli to należy je usunąć maksymalnie po 3 godzinach.
Wymagania dotyczące kalibracji i aktualizacji oprogramowania
Tachograf musi być kalibrowany każdorazowo, gdy zmieniają się dane pojazdu. Każda zmiana musi być odnotowana i potwierdzona przez certyfikowany warsztat, co zapewnia zgodność z najnowszymi normami. Zmiany po których muszą być przeprowadzane kalibracje:
- Jakiekolwiek uszkodzenie tachografu.
- Zerwanie plomb zabezpieczających w miejscu wyjścia impulsatora ze skrzyni biegów.
- Wadliwe działanie tachografu, nawet w przypadku jedynie błędnej godziny.
- Wymiana opon na osi napędowej pojazdu.
- Zmiana numeru rejestracyjnego pojazdu.
- Mija okres dwóch lat od poprzedniej kalibracji
Zaostrzenie kar za manipulacje i naruszenia przepisów
W 2024 roku zaostrzono kary za manipulacje przy tachografach oraz naruszenia przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. W przypadku wykrycia manipulacji, kierowca i przedsiębiorstwo mogą zostać ukarani wysokimi grzywnami. Dodatkowo pojazd może zostać unieruchomiony do czasu naprawienia problemu. Na przykład, jeśli tachograf zostanie zmanipulowany, kara dla firmy może wynieść nawet 10 000 PLN, a dla osoby zarządzającej transportem – 2000 PLN.
Harmonogram wymiany tachografów
- 31 grudnia 2024 roku: Ostatni dzień na wymianę tachografów analogowych i cyfrowych I generacji (G1) na tachografy G2V2 dla wszystkich pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony DMC, zarejestrowanych przed 15 czerwca 2019 roku. Dotyczy to pojazdów wykonujących transport międzynarodowy w UE.
- 18 sierpnia 2025 roku: Ostateczny termin na wymianę tachografów I generacji (G2v1) w pojazdach zarejestrowanych od 15 czerwca 2019 roku do 21 sierpnia 2023 roku. Dotyczy to transportu międzynarodowego w UE.
- 1 lipca 2026 roku: Obowiązkowe wyposażenie w tachografy G2V2 dla pojazdów ciężarowych o DMC od 2,5 tony do 3,5 tony, nowo zarejestrowanych lub używanych w zarobkowym transporcie międzynarodowym w UE.
Przewoźnicy powinni zaplanować wymianę tachografów z wyprzedzeniem. Pozwoli to uniknąć ryzyka opóźnień i wzrostu kosztów wynikających z przeciążenia warsztatów w ostatnich terminach!!
Zapraszamy do naszego serwisu tachografów cyfrowych na wymianę tachografu i kalibrację.