Generic selectors
Tylko dokładne wyniki
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Post Type Selectors
post
page
  1. Trans Expert
  2. Blog
  3. PAKIET MOBILNOŚCI: Co powinien...

PAKIET MOBILNOŚCI: Co powinien wiedzieć każdy kierowca i właściciel firmy transportowej

 

Pakiet Mobilności to zestaw przepisów Unii Europejskiej, który wszedł w życie w celu unormowania przepisów dotyczących transportu drogowego. Zmiany te mają kluczowe znaczenie zarówno dla kierowców zawodowych, jak i dla właścicieli firm transportowych. Celem jest zwiększenie transparentności w branży, poprawa warunków pracy kierowców oraz wprowadzenie uczciwej konkurencji między firmami transportowymi w Europie.

 

Od kiedy obowiązują pierwsze zmiany wprowadzone przez Pakiet Mobilności? 

Pakiet mobilności to zbiór przepisów wprowadzonych przez Unię Europejską w celu ujednolicenia zasad dotyczących transportu drogowego i poprawy warunków pracy kierowców w krajach UE. Jego celem było także zapewnienie równych warunków konkurencji na rynku transportowym oraz zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony kierowców.

Pakiet mobilności wprowadzono etapami, a zmiany miały wpływ na kilka istotnych obszarów:

  1. Zmienione przepisy dotyczące czasu pracy kierowców i odpoczynków
  2. Zasady dotyczące kabotażu
  3. Rejestracja transportów

Pierwsze zmiany wprowadzono 2 lutego 2022 roku. Kolejne zmiany miały miejsce od 20 sierpnia 2022 roku, kiedy to weszły w życie przepisy zawarte w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady.

 

Jeżeli masz jakieś pytania odnośnie Pakietu Mobilności- skontaktuj się z nami.

 

Zmiany w delegowaniu- operacje kabotażowe i przerzuty cross-trade 

Zgodnie z nowelizacją Ustawy o czasie pracy kierowców, która weszła w życie 2 lutego 2022 roku, wprowadzono kluczowe zmiany dotyczące wynagrodzenia kierowców wykonujących:

* operacje kabotażowe oraz

* przewozy typu cross-trade (przewozy między dwoma państwami członkowskimi UE, gdzie kraj realizacji transportu różni się od siedziby przewoźnika).

Zgodnie z nowymi regulacjami, dla tych rodzajów transportów obowiązują zasady dotyczące płacy minimalnej obowiązującej w kraju, w którym kierowca wykonuje swoją pracę. Oznacza to, że kierowcy muszą otrzymywać pełne minimalne wynagrodzenie. Zgodne z przepisami obowiązującymi w danym państwie, nawet jeśli firma przewoźnika znajduje się w innym kraju UE.

Jednakże, nowe przepisy nie będą dotyczyły:

  • Przejazdów tranzytowych, czyli transportów, które przebiegają przez kilka krajów, ale nie obejmują załadunku ani rozładunku w tych państwach.
  • Przewozów dwustronnych (bilateralnych), czyli transportów międzynarodowych realizowanych między dwoma krajami. W tym przypadku do kraju siedziby przewoźnika lub z tego kraju, z możliwością maksymalnie dwóch dodatkowych załadunków/rozładunków.

Głównym celem tych zmian w ramach Pakietu Mobilności jest poprawa warunków płacowych kierowców. Szczególnie w krajach, w których płace minimalne są stosunkowo niskie. Dzięki tym regulacjom, kierowcy wykonujący transporty w państwach o wyższych płacach minimalnych będą mieli zapewnione lepsze warunki finansowe. Ma to na celu zmniejszenie różnic w wynagrodzeniach i poprawę sytuacji zawodowej kierowców w UE.

 

Zasady wypłacania płacy zagranicznej 

Płaca zagraniczna w kontekście pracy kierowcy na terenie państwa członkowskiego UE to dodatkowe wynagrodzenie, które należy wypłacić kierowcy. Jest to kwota brutto, którą firma transportowa musi dopłacić pracownikowi za wykonywanie pracy w innym kraju unijnym. Kwota ta powinna zostać uwzględniona na liście płac i podlega takim samym zasadom oskładkowania jak pozostałe składniki wynagrodzenia.

Ważne jest, że płaca zagraniczna zawiera już składnik polskiego wynagrodzenia.

Termin wypłaty wyrównania wynosi do końca kolejnego miesiąca, w którym wykonywana była praca. Przykładowo, jeśli kierowca pracował za granicą w styczniu, wypłatę wyrównania oraz uwzględnienie tej kwoty na liście płac należy przeprowadzić do końca lutego.

 

Obowiązek zgłoszenia w systemie IMI (Internal Market Information)

Od 2 lutego 2022 roku jedynym portalem służącym do zgłaszania delegowania pracowników jest system IMI. Zgłoszenie delegowania musi zostać dokonane najpóźniej w momencie rozpoczęcia delegowania. W zgłoszeniu należy podać następujące dane:

  • informacje o firmie i właścicielu firmy;
  • dane identyfikacyjne przewoźnika, w tym numer certyfikatu kompetencji zawodowych;
  • dane kontaktowe osoby zarządzającej transportem lub innej osoby wyznaczonej do kontaktu z odpowiednimi organami w kraju, w którym świadczona jest usługa, oraz do przekazywania i odbierania dokumentów i zawiadomień;
  • kraj delegowania (dotyczy tylko państw UE);
  • dane kierowcy, takie jak tożsamość, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego i prawa jazdy;
  • data rozpoczęcia umowy z kierowcą i właściwe dla niej prawo;
  • przewidywane daty rozpoczęcia i zakończenia delegowania;
  • numery rejestracyjne pojazdów;
  • rodzaj świadczonych usług transportowych (np. przewóz rzeczy, osób, transport międzynarodowy lub kabotażowy).

 

Dokumenty, które kierowca musi posiadać w pojeździe to:

  • Zgłoszenie delegowania (w wersji papierowej lub elektronicznej);
  • Dowód operacji transportowych (list przewozowy lub elektroniczny list przewozowy – e-CMR);
  • Zapisy z tachografu lub kontrolbucha;
  • Druk A1 (lub potwierdzenie złożenia wniosku do ZUS o wydanie druku A1).

Uwaga! Obowiązek zgłoszenia delegowania w systemie IMI dotyczy kierowców zatrudnionych na umowę o pracę, zlecenie lub B2B, którzy wykonują operacje kabotażowe lub przewozy typu cross-trade. Transport tranzytowy nie podlega zgłoszeniu. Właściciele firm nie muszą składać zgłoszeń, chyba że świadczą usługi transportowe na rzecz innych firm transportowych (np. na umowie B2B).

Zgłoszenie musi być ważne, a zawarte w nim dane muszą być aktualne podczas kontroli. W przypadku jakiejkolwiek zmiany (np. zmiana numeru rejestracyjnego pojazdu, zmiana numeru prawa jazdy kierowcy) zgłoszenie powinno zostać edytowane i zaktualizowane.

W systemie zgłoszeniowym przewidziane są zapytania od służb kontrolujących, które będą wysyłane na podane w systemie adresy e-mail. System będzie pełnił funkcje komunikatora, dlatego firmy muszą regularnie logować się do systemu. W razie kontroli, osoba upoważniona ma 8 tygodni na przesłanie żądanych dokumentów do służb kontrolujących. Jako firma TRANS EXPERT mieliśmy już jednak przypadek, że na przesłanie dokumentów było zdecydowanie mniej, bo 4 tygodnie, tak więc warto na bieżąco sprawdzać konto na portalu IMI, aby nie przeoczyć terminu.

 

Możliwość odbioru dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych z rzędu 

Zgodnie z artykułem 8 ust. 6 i 6b Rozporządzenia 561/2006, kierowca wykonujący międzynarodowy przewóz rzeczy może, w drodze odstępstwa, wykorzystać dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, pod warunkiem, że:

  1. W ciągu czterech kolejnych tygodni wykorzysta co najmniej cztery tygodniowe okresy odpoczynku, z których przynajmniej dwa muszą być regularnymi tygodniowymi odpoczynkami.
  2. Dwa kolejne skrócone okresy odpoczynku muszą być wykorzystane poza państwem członkowskim siedziby pracodawcy oraz poza państwem zamieszkania kierowcy.

Rekompensata odpoczynku w trzecim tygodniu: Po wykorzystaniu dwóch kolejnych skróconych tygodniowych okresów odpoczynku, kolejny tygodniowy odpoczynek musi zostać poprzedzony okresem rekompensaty za te dwa skrócone odpoczynki.

Uwaga! Trzeci odpoczynek tygodniowy musi zacząć się wcześniej niż po sześciu okresach 24-godzinnych. Oznacza to, że odpoczynek ten powinien rozpocząć się wcześniej, aby spełniał wymogi dotyczące rekompensaty za skrócone odpoczynki.

 

Zakaz odbierania wszystkich odpoczynków >45h w kabinie  

Zgodnie z art. 8 ust. 8 Rozporządzenia 561/2006, żaden odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin nie może być odebrany w pojeździe. Odpoczynki trwające dłużej niż 45 godzin muszą być spędzone w odpowiednim miejscu zakwaterowania, które spełnia wymagania infrastrukturalne, takie jak noclegi i odpowiednie zaplecze sanitarne, a miejsce to musi być dostosowane do wymagań płci (odpowiednie warunki dla mężczyzn i kobiet).

Uwaga: Przepisy te dotyczą zarówno regularnych odpoczynków tygodniowych, jak i dowolnych odpoczynków trwających co najmniej 45 godzin.

 

Przerwanie odpoczynku prom/kolej 

Wjazd i zjazd na/z promu może przerwać:

  • Tygodniowy odpoczynek regularny (trwający co najmniej 45 godzin), pod warunkiem, że podróż jest zaplanowana na przynajmniej 8 godzin, a kierowca ma do dyspozycji kabinę sypialną na promie lub w pociągu;
    1. Tygodniowy odpoczynek skrócony (trwający co najmniej 24 godziny)
    2. Tak jak do tej pory regularny dzienny okres odpoczynku (trwający co najmniej 11 godzin)

 

Nowe zasady kabotażu

Została wprowadzona zasada cooling off, która oznacza czterodniowy zakaz wykonywania kolejnych operacji kabotażowych po wykonaniu kabotażu tym samym pojazdem (lub w przypadku zespołu pojazdów – pojazdem silnikowym tego samego pojazdu) w tym samym państwie członkowskim. Oznacza to, że po wykonaniu operacji kabotażowej kierowca nie może przeprowadzać kolejnych operacji kabotażowych w tym samym kraju przez okres 4 dni.

 

Jeżeli potrzebujesz jeszcze więcej informacji na powyższy temat – zapraszamy na szkolenia dotyczące Czasu Pracy Kierowcy wraz z Pakietem Mobilności 

Aktualności

Zapisz się do NEWSLETTERA