Generic selectors
Tylko dokładne wyniki
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Post Type Selectors
post
page
  1. Trans Expert
  2. Blog
  3. Zakaz noclegu w kabinie...

Zakaz noclegu w kabinie ciężarówki: Zasady i konsekwencje naruszenia przepisów

Kabina ciężarówki to dla wielu kierowców drugi dom, często spędzają w niej więcej czasu niż w swoich rodzinnych domach. Jednak, jeśli chodzi o odpoczynek, muszą poszukać innych miejsc. W niektórych krajach Europy Zachodniej wprowadzono zakaz spania w kabinie ciężarówki.

Minimalny czas tygodniowego wypoczynku dla kierowców wynosi 45 godzin. Odpoczynek jest obowiązkowy, a kierowca nie może przeznaczyć tego czasu na pracę. Innymi słowy, musi się zrelaksować. Po zjechaniu na parking, kierowca chciałby przede wszystkim odpocząć, ale pytanie pozostaje, gdzie to zrobić, ponieważ spanie w kabinie ciężarówki może skutkować poważnymi karami finansowymi.

W jakich krajach kierowcy nie mogą spać w kabinie ciężarówki?

kraje

Niemcy

Nowe regulacje dotyczące przerw tygodniowych w kabinie ciężarówki weszły w życie w Niemczech 25 maja 2017 roku. Według zmienionego prawa, kierowcę może teraz spotkać mandat w wysokości 500 Euro, podczas gdy przewoźnikowi grozi kara 1500 Euro za nieprzestrzeganie zasad. Te zaktualizowane przepisy zastąpiły wcześniejsze, które przewidywały karę w wysokości 60 Euro dla kierowcy i 180 Euro dla przewoźnika za każdą godzinę spędzoną nielegalnie w kabinie ciężarówki. W Niemczech, kontrolę nad pojazdami sprawuje nie tylko policja, lecz także służby celne oraz Federalny Urząd Logistyki i Mobilności (BALM)

 

Holandia

W Holandii panuje obecnie kontrowersyjna sytuacja związana z zakazem spania w kabinie ciężarówki podczas tygodniowej przerwy, ustanowionym mandatem w wysokości 1500 Euro. Pomimo wprowadzenia tych przepisów, nie są one egzekwowane, a nawet obecny rząd jest przeciwny ich wdrożeniu. To sprawia, że Holandia stała się swoistą sypialnią dla kierowców podróżujących z Belgii i Niemiec, gdzie obowiązują podobne zakazy. Perspektywa utrzymania tej sytuacji na dłuższą metę pozostaje niepewna. Jeśli problem ten nasili się, Holandia może być zmuszona do wprowadzenia bardziej restrykcyjnych kar. Podobne wyzwania związane z noclegiem w kabinie ciężarówki doświadcza Wielka Brytania, gdzie wielu kierowców świadczących usługi transportowe na obszarze Francji kieruje się na nocleg do Dover, ponieważ tam taki sposób odpoczynku nie jest zakazany.

Austria

W Austrii obserwuje się podobną sytuację jak w Holandii. Mimo długotrwałego istnienia przepisu zakazującego odbywania 45-godzinnej przerwy w kabinie ciężarówki, nie jest on skutecznie egzekwowany, a kary za jego naruszenie nie są jasno określone.

 

Francja

Francja podchodzi do kwestii noclegu w kabinie ciężarówki bardzo surowo. Naruszenie zakazu spania może znacząco wpłynąć na finanse kierowcy i przewoźnika. Przepisy francuskie przewidują możliwość nałożenia mandatów nawet do 30 tysięcy Euro. To jednak nie koniec potencjalnych konsekwencji, gdyż za złamanie zakazu spania w kabinie grozi nawet rok pozbawienia wolności.

Francuska policja prowadzi skrupulatne kontrole, sprawdzając, czy kierowcy przestrzegają zakazu odbywania tygodniowego odpoczynku w kabinie ciężarówki. Aby uniknąć kar, kierowcy muszą przedstawić rachunki z hotelu lub motelu, a także dostarczyć wiarygodne zaświadczenie o noclegu u klienta lub u rodziny. W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów, policja nakłada kary, których uregulowanie jest konieczne do kontynuacji podróży.

Mimo iż przepisy są surowe, rzadko dochodzi do nałożenia maksymalnych kar. Średnia kwota mandatu we Francji zazwyczaj nie przekracza trzech tysięcy Euro.

W problemach ze służbami we Francji, bardzo pomocny bywa przedstawiciel. Firma Trans Expert oferuje profesjonalne przedstawicielstwo na terenie Francji. Nasz przedstawiciel to przedsiębiorca działający w branży transportowej od wielu lat.

 

Belgia

W przeciwieństwie do Francji, Belgia przyjmuje znacznie bardziej liberalne podejście do kwestii spania w kabinie ciężarówki. Pomimo obowiązywania takiego samego zakazu jak we Francji, kary za jego naruszenie są istotnie niższe. Zakłada się, że zarówno kierowca, jak i przewoźnik, będą narażeni na mandat w wysokości 1800 Euro. Warto jednak podkreślić, że w tym kontekście nie przewiduje się kary pozbawienia wolności. W Belgii nie istnieje obowiązek przedstawiania przez kierowców zaświadczeń dotyczących miejsca odpoczynku. Jednakże, kary są nakładane jedynie w sytuacji, gdy kierowca zostanie przyłapany na spaniu w kabinie.

 

Gdzie kierowca powinien odpoczywać?

Zakaz spania w kabinie ciężarówki jest problemem, który wbrew pozorom nie spoczywa wyłącznie na kierowcy. Obowiązek zapewnienia odpowiedniego miejsca odpoczynku, czyli noclegu, leży po stronie pracodawcy. Nocleg trzeba wcześniej zorganizować i odbywać się w wyznaczonym miejscu, takim jak hotel, motel, pensjonat, pokój gościnny u klienta lub, jeśli to możliwe, u rodziny kierowcy. W każdym przypadku miejsce noclegu musi spełniać odpowiednie standardy sanitarno-higieniczne, a także zapewniać wygodne warunki do spania. Prawo nie akceptuje zorganizowania wypoczynku na przykład na polu namiotowym.

 

Prawa kierowcy podczas kontroli odpoczynku- Niemcy

kontrola

 

W celu uniknięcia, bądź zmniejszenia  kary za odpoczynek w kabinie na terenie Niemiec, warto znać  swoje prawa. 

Oto one:

  • Kierowca ciężarówki nie ma obowiązku potwierdzania przed policją, czy faktycznie odpoczywał w kabinie czy też nie. Kontrola musi być przeprowadzona w trakcie odpoczynku, aby ustalić, czy ten rzeczywiście miał miejsce w pojeździe. Wszystko inne to jedynie domysły.
  • Zanim funkcjonariusze przesłuchają kierowcę, są zobowiązani poinformować go o prawie do odmowy udzielenia odpowiedzi. W praktyce jednak często zaczynają przesłuchanie bez wcześniejszego powiadomienia o prawach podejrzanego. Warto zaznaczyć, że w sytuacji kontroli kierowca nie ma obowiązku odpowiadać na pytania dotyczące tego, gdzie i jak spędzał czas odpoczynku.
  • Policja lub inne organy, zazwyczaj Federalny Urząd Logistyki i Mobilności (BALM), nie mogą żądać od kierowcy faktur hotelowych, a jedynie od firmy;
  • W przypadku, gdy kierowca przyznaje się do spędzania czasu odpoczynku w kabinie, szanse na skuteczną obronę przed ewentualnymi zarzutami maleją;
  • Kierowcy są zobowiązani jedynie dostarczyć policji lub organom swoją kartę kierowcy, arkusze za bieżący dzień i ostatnie 28 dni, oraz wszelkie ręcznie spisane notatki opisujące ich czynności w tym okresie;

Co dalej z odpoczynkiem w kabinie?

Można przypuszczać, że inne kraje pójdą śladem powyższych państw, wprowadzając zakaz odbywania tygodniowej przerwy w kabinie ciężarówki. Eksperci przewidują, że kolejne ograniczenia zostaną w pierwszej kolejności wprowadzone w: Danii, Hiszpanii i we Włoszech. Taka regulacja istotnie poprawia warunki pracy kierowcy, co z kolei ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo na drogach. Nie od dziś zdaniem wielu wiadomo, że przemęczenie kierowców, nie tylko zawodowych, jest jednym z głównych czynników prowadzących do licznych wypadków drogowych.

Wprowadzenie zakazu spania w kabinie ciężarówki to ważny krok w kierunku poprawy komfortu pracy kierowców oraz warunków bezpieczeństwa na drogach. Taka inicjatywa nie tylko przeciwdziała potencjalnym zagrożeniom związanym z przemęczeniem, ale również promuje zdrowie i bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Możemy oczekiwać, że inne państwa również zaczynają dostrzegać korzyści płynące z takich regulacji i zastosują podobne środki w celu podniesienia standardów bezpieczeństwa na drogach.

Odpoczynki kierowców w Busie – dowiedz się więcej!

Aktualności

Zapisz się do NEWSLETTERA